تبلیغات
نایت نما [موضوع: آزاد] - دنیا از دیدگاه حضرت على (علیه السلام)
بهترین راه براى شناخت چهره واقعى دنیا ، آن چهره اى كه به عنوان بهترین عامل براى رشد و كمال است ، آن چهره اى كه به عنوان نعمت الهى فرا راه آدمى است ، مراجعه به آثار پر بهاى اسلامى است .


با شناخت دنیا از دیدگاه معارف الهى كه سرچشمه اش عقل پر بهاى اولیاى خداست ، انسان در خط حسنات قرار گرفته و از رذایل گریزان مى گردد .


على (علیه السلام) در برابر مردى كه از دنیا نكوهش مى كرد فرمود :

اِنَّ الدُّنْیا دارُ صِدْق لِمَنْ صَدَّقَها وَدارُ عافِیَه لِمَنْ فَهِمَ عَنْها وَدارُ غِنىً لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْها وَدارُ مَوْعِظَه لِمَنِ اتَّعَظَ بِها مَسْجِدُ اَحِبَّاءِ اللهِ وَمُصَلَّى مَلائِكَهِ اللهِ وَمَهْبِطُ وَحْىِ اللهِ وَمَتْجَرُ اَوْلِیاءِ اللهِ ، اكْتَسَبُوا فِیهَا الْرَّحْمَهَ وَرَبِحُوا فِیْها الْجَنَّهَ 1

« این دنیا جاى صدق و راستى است براى آن كس كه با آن به راستى رفتار كند ، و خانه تندرستى است براى آن كسى كه از آن چیزى بفهمد ، و سراى بى نیازى است براى آن كس كه از آن توشه برگیرد ، و محل اندرز است براى آن كس كه از آن اندرز گیرد . مسجد دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان پروردگار و محل نزول وحى خدا و تجارت خانه اولیاى حق است . آنها در اینجا رحمت حق را به دست آوردند و بهشت را سود خود قرار دهند »



نكات مورد نظر در این روایت:

دنیا: براى كسى كه با چشم حقیقت بین آن را بنگرد ، و در آن دقت كند كه تمام جزء جزء بنایش درست بنا شده ، و به درستى باعث این نظام متقن گشته و عقل ، علم و حكمت از همه جوانبش آشكار است ، سراى راستى است .


دنیا براى كسى كه ملاحظه كند ، كه این عدل و حكمت معلول حكومت قوانین تكوینى است و اگر این حكومت نبود محصولى جز هرج و مرج از دنیا توقع نمى رفت ، سراى راستى است .


انسان باید از این نظام درست و وجود عدل و حكمت در آن ، به آن نتیجه برسد : كه این راستى و درستى ، جز اراده و رهنمودهاى حق چیزى نبوده و رهنمودهاى الهى به غیر از ایمان و عمل صالح و صفات پسندیده اخلاقى برنامه دیگرى نیست .


دنیا: براى كسى كه بفهمد، سراى ایمنى از عذاب فردا و نجات از ذلّت امروز است . فراهم كردن زمینه ایمنى در سایه دو برنامه محقق است :

◄ قبول تمام برنامه هاى الهى ، اعم از آنچه دركتب آسمانى و فرهنگ پر بهاى انبیا و امامان است .

◄ به اجرا گذاردن آن برنامه ها و به تعبیر دیگر ایمنى از ذلّت دنیا و عذاب آخرت ، در سایه حكمت نظرى و عملى است .


دنیا: سراى توانگرى است براى كسى كه از آن توشه بردارد .

آرى! بهترین سرمایه ها و مایه هاى توانگرى كه عبارت از قوانین خدا ، برنامه هاى پیامبران ، دستورات امامان ، پند ناصحان ، حكمت حكیمان و عرفان عارفان است ، در همین دنیاست ، و این انسان فقیر است كه باید براى رفع نیاز و جبران فقر روحى از این سرمایه ها برداشت كرده و به منافع آن برسد .


دنیا: سراى پند است براى كسى كه از آن پند بگیرد . راستى بر هر ورق دفتر دنیا هزاران پند و نصیحت قرار دارد ، دیده بینا و قلب توانا و اندیشه تابناك مى خواهد كه از پندهاى دنیا سرمشق گرفته و به راه كرامت قدم بگذارد .


بر لب جوى نشین و گذر عمر ببین كاین اشارت ز جهان گذران ما را بس

مزرع سبز فلك دیدم و داس مه نو یادم از كشته خویش آمد و هنگام درو

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است معرفت كردگار

جوانى گفت با پیرى دل آگاه كه خم گشتى چه مى جویى در این راه

جوابش گفت پیر خوش تكلم كه ایام جوانى كرده ام گم


ذلیل شدن شاهان ، فرو افتادن تاجداران از تخت ، خوارشدن مستكبران ، آقا شدن مستمندان ، خالى شدن كاخ ها و آمدن زاغ ها ، به چنگال عدالت افتادن ظالمان ، نابود شدن ستمگران ، پشیمان شدن گناهكاران ، از جاى برخاستن افتادگان و فروافتادن متكبران همه و همه درس عبرت ، براى پندگیران است .


تمام كاخ شهان جایگاه جغد شود بساز قصر محبت كه خالى از خلل است

دنیا: مسجد عاشقان خداست .

آرى ! معامله مردمان با ایمان و پاك نیت و پاكیزه طینت با دنیا ، نشان مى دهد كه آنان این سراى دو در را همچون مسجدى مى دانستند و همان معامله اى كه با مساجد داشته اند با دنیا مى نمودند .


همانگونه كه در فقه آمده ، رعایت امورى نسبت به مسجد واجب و اجراى پاره اى از آنها حرام است ، عاشقان حق با دنیا همان معامله را داشتند .


عاشقان در خانه دنیا كه در حقیقت مسجد است ، بستر حرام نیاندازند ، مال حرام نخورند ، سخن خلاف نگویند ، به خرابى آن برنخیزند و در حفظ آن بكوشند . مؤمن در این خانه ، در حالت خوف و رجا به سر برده و جز به كسب فضیلت و مبارزه با رذیلت به چیزى نمى اندیشد .


دنیا: خانه نماز گذاردن ملائكه خدا و مركز نزول وحى و ظرف كتب ثمر بخش آسمانى است .


دنیا: محل تجارت اولیاى الهى است ، در همین دنیا بود كه افرادى همانند حر بن یزید ریاحى دست از كسب رذایل شسته و براى به دست آوردن منفعت همیشگى ، به تجارت در تجارت خانه توبه برخاستند ، دهاتى ایرانى ، بیایان نشین ربذه اى ، سیاه چهره حبشى ، در خط این تجارت تبدیل به سلمان و ابوذر و بلال شدند .


این بینایان راه ، آشنایان الله و رهروان آگاه ، در همین دنیا به كسب رحمت حق موفق شده و در همین جا براى خویش در بهشت ، جاى ابدى به دست آوردند .


بدون شك با این نوع شناخت به دنیا ، نقطه مبارزه با رذایل و كسب حسنات و فضایل شروع شده و انسان به قول على (علیه السلام)همانند یك تاجر سعى خواهد كرد ، هر چه بتواند از دنیا براى زیاد كردن شخصیت الهى و آباد كردن خانه فردایش بهره بگیرد .


پی نوشت:

1 ـ نهج البلاغه : حكمت 131 ; خصایص الأئمه : 102 ; غرر الحكم : 133 ، حدیث 2275 .

  • پنجه
  • آپ رنگ
  • بک لینک
  • نسل سومی
  • دریافت کد رای گیری

    تحلیل آمار سایت و وبلاگ